Δευτέρα 10 Ιουνίου 2013

ΠΡΟΣΚΑΙΡΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ;

Η Ελλάδα βρίσκεται σε ανάκαμψη και ο Ελληνικός Τουρισμός είναι αισθητά βελτιωμένος σε σχέση με την περσινή χρονιά, δήλωσε περιχαρής στο CNN η υπουργός Τουρισμού κατά τη διάρκεια της επίσκεψής της στη Νέα Υόρκη.

Όλα δείχνουν ότι θα έρθουν πολλοί τουρίστες φέτος στη χώρα μας, που μεταφράζονται αντίστοιχα σε πολλά ευρώ στα ταμεία ιδιωτών και του κράτους. Σε μια εποχή εξαιρετικά δύσκολη φορολογικά, οι τιμές έχουν πέσει πάρα πολύ, οι παροχές έχουν αυξηθεί ελέω ανταγωνισμού και γενικά επκρατεί μια τάση να ποντάρουμε σε αυτό το κομμάτι Ελληνικής παραγωγής. Με το διαδίκτυο να έχει τη δυνατότητα άμεσης σύγκρισης, καθίσταται πιο εύκολο να διαλέξει κάποιος αυτό που πραγματικά του ταιριάζει, στη τιμή που το θέλει.

Το ζήτημα όμως είναι ένα: Αυτοί οι τουρίστες θα ξανάρθουν του χρόνου είτε κάποια άλλη φορά ή μόλις φύγουν θα ρίξουν μαύρη πέτρα πίσω τους και θα πουν σε γνωστούς, φίλους, συγγενείς τους, να μην πατήσουν ποτέ το πόδι τους εδώ; Το θέμα λοιπόν δεν είναι μόνο πόσοι τουρίστες θα έρθουν φέτος στη χώρα μας, αλλά το αν θα έρθουν ξανά. Αλλά πάντα αυτό δεν ήταν το ζητούμενο;

Επί τόσα χρόνια συνέβησαν διάφορα συμβάντα που θα έκαναν, ή έκαναν ήδη και τον τελευταίο δεκτικό τουρίστα να σβήσει τη χώρα μας από τον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη και να ξεχάσει μια για πάντα τη μαγική εξίσωση «Ελλάδα, ήλιος, θάλασσα, καλοκαίρι».

Πολλές φορές μάρτυρες ήμασταν και εμείς οι ίδιοι ως τουρίστες στον τόπο μας. Οι αντίστοιχες ιστορίες που δυσφήμισαν μια για πάντα, διεθνώς τον Ελληνικό Τουρισμό μοιάζουν να μην έχουν τέλος.

Ξενοδοχεία με αγενείς, βρώμικους τριτοκοσμικούς υπαλλήλους που δεν γνωρίζουν ούτε τη γλώσσα, ακριβές "τουριστικές" ταβέρνες τυχαίες αλμπάνες στην κουζίνα που παρουσιάζονται ακόμη και ως σεφ και άγαρμπα βαλκάνια γκαρσόνια. Δήθεν χωριάτικες σαλάτες που κοστίζουν όσο ένα βαθύ πιάτο με χαβιάρι. Υποσχετικές μέσω ίντερνετ, ότι «θα φάτε το καλύτερο πρωινό της ζωής σας», για να έρθουν να δοκιμάσουν ξενόφερτα πρωινά της κακής ώρας, με γεύση πλαστικού...

Aνεξέλεγκτα sites που διαφήμιζουν δωμάτια που δεν υπάρχουν κυριολεκτικά, οικήματα που δεν κάνουν ούτε για στάβλος. Υδραυλικά στα μπάνια που δεν λειτουργούσαν όπως πρέπει. Καθαρίστριες της πείνας που ξαλαφρώνουν τους πελάτες από τα περιττά βάρη, π.χ. κοσμήματα, κινητά, κάμερες. Στρατιές από ξενόφερτους ζήτουλες αναμένουν τους επισκέπτες να κατέβουν από πούλμαν κια καράβια...

Παραλίες βρώμικες με παλιές σπασμένες καρέκλες κι ομπρέλες, που χρεώνονται για θρόνοι βασιλέων από μαιμούδες "επιχειρηματίες" ευνοημένους δημοτικών αρχόντων. Εκπαιδευτές θαλάσσιων σπορ που δεν ξέρουν ούτε να κολυμπούν οι ίδιοι. Έλλειψη ναυαγοσωστών σε παραλίες με πολύ κόσμο.Περίσευμα όμως άθλιων αραπάδων και κιτρινιάρηδων που δήθεν προσφέρουν άχρηστες υπηρεσίες σε σαπιμένες χοντρόγριες...

Ενοικιαζόμενα τροχοφόρα χωρίς στοιχειώδη συντήρηση. Ταξιτζήδες με ταξίμετρα που κλέβουν και νοοτροπία "ότι αρπάξουμε τώρα".

Ας μη μακρηγορώ, υπάρχουν άπειρες, παρόμοιες περιπτώσεις. Φυσικά υπάρχουν και κάποιοι πραγματικοί επαγγελματίες που ασχολούνται ή εμπλέκονται με τον τουρισμό. Όμως υπάρχουν πολλοί περισσότεροι εκεί έξω που χρησιμοποιούν την έλευση τουριστών στη χώρα μας για να τα αρπάξουν, να τους δαγκώσουν κανονικά και να αράζουν όλο τον χειμώνα, πίνοντας καφέδες και γεμίζοντας τασάκια. 

Κάθε Έλληνας πολίτης έχοντας υποστεί στην πορεία της ζωής του απίστευτες στιγμές ταλαιπωρίας, παραλογισμού σε αυτό τον τόπο, αντιλαμβάνεται περίπου το μέγεθος του σοκ που παθαίνει ο δύσμοιρος, ανυποψίαστος τουρίστας που άλλα περίμενε να δει γενικά και άλλα συναντά και αντιμετωπίζει (πλην του φυσικού κάλους και του κλίματος).

Καλοί λοιπόν οι πανηγυρισμοί «θα μας έρθουν πολλοί τουρίστες φέτος» φυσικά και πρέπει να χαιρόμαστε αλλά για να μας ξανάρθουν κι άλλες χρονιές και να πουν σε δικούς τους ανθρώπους να έρθουν κι εκείνοι, χρειάζονται πολλές, άοκνες προσπάθειες και ενδελεχείς έλεγχοι, τόσο από το υπουργείο Τουρισμού, όσο κι από τα συναρμόδια υπουργεία.

Αυτό γιατί όλοι στην αρχή της σεζόν πανηγύριζαν πως παρά την κρίση και το αρνητικό για την χώρα μας κλίμα οι κρατήσεις παρουσίαζαν αυξητικές τάσεις και αναμένονταν πάλι ορδές τουριστών σε σύγκριση με προηγούμενα έτη. Μάλιστα έβγαζαν στο γυαλί και κάποιους αισιόδοξους εκπροσώπους στον τομέα του τουρισμού.

Με το πέρας της σεζόν όμως τα νούμερα έδειχναν πως ένα μεγάλο ποσοστό των ''αναμενόμενων'' τουριστών ή έχασε τον δρόμο ή έπεσε σε κάποια μαύρη τρύπα κατά την διαδρομή κι έτσι δεν έφτασε ποτέ. Οι ίδιοι εκπρόσωποι έβγαιναν μετά στο γυαλί και κλαίγονταν για την σοβαρότατη πτώση του τζίρου τους σε σχέση με τα προηγούμενα έτη.

Τα 17 μύρια από μόνα τους αποτελούν το δέντρο και όχι το δάσος. Ας βγάλουν επίσημα στην φόρα και τα μύρια που αναμένουν οι άμεσοι ανταγωνιστές μας (Ισπανία, Ιταλία, Τουρκία), επίσης ας πουν και κάποια επιπλέον στοιχεία όπως π.χ την ποιότητα των τουριστών που αναμένεται να συγκεντρώσει η κάθε χώρα (το μέγεθος του πορτοφολιού, την νοοτροπία που διαθέτει ο τουρίστας κτλ.

Χαρακτηριστικά που συνδέονται άμεσα με το πόσα χρήματα θα αφήσει) και μετά αφού δούμε πιο εμπεριστατωμένα το που βρισκόμαστε τελικά...

Αλλιώς θα μείνουμε με τα κινέζικα τσολιαδάκια-μινιατούρες και με τους δεκάρικους λόγους περί "βαριάς βιομηχανίας Ελληνικού καλοκαιριού, ήλιου, θάλασσας, νησιών και άλλα τέτοια γραφικά", που κανείς τουρίστας πια μετά την εμπειρία του, δεν θ' αγοράζει.

Δεν υπάρχουν σχόλια: