Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου 2009

ΤΟ ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ...


Βλέποντας τον κίνδυνο (για τα συμφέροντα τους και μόνο) από την επέλαση του Internet οι μεγάλοι εκδότες, αποφάσισαν τον Ιούνιο να βάλουν στο στόχο τους χρήστες του διαδικτύου εκδίδοντας τη "Διακήρυξη του Αμβούργου". Τρεις μήνες μετά εκατοντάδες εκδότες υποστηρίζουν αυτή την πρωτοβουλία για την επιβολή κανόνων στο διαδίκτυο προκειμένου να προστατέψουν το έργο τους...

Ωστόσο στις 7 Σεπτεμβρίου Γερμανοί χρήστες αντέδρασαν και 15 εξ αυτών έφτιαξαν το «Διαδικτυακό Μανιφέστο» που αποτελείται από 17 σημεία και το οποίο γνώρισε αμέσως μεγάλη επιτυχία, μεταφράστηκε σε 10 γλώσσες και δημοσιεύθηκε από την ισπανική El Pais.

Όπως υποστηρίζουν "η ανοιχτή αρχιτεκτονική του διαδικτύου δεν μπορεί να αλλάξει" και είναι τα Μέσα Ενημέρωσης που θα πρέπει να αλλάξουν την τακτική τους .

Εδώ μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρο το Μανιφέστο μεταφρασμένο στα ελληνικά από το Rue89:

1. Το διαδίκτυο είναι διαφορετικό

Παράγει διαφόρων ειδών δημόσιες σφαίρες απόψεων, όρους ανταλλαγής διαφορετικών ειδικοτήτων και διαφορετικών κοινωνικών επιπέδων. Τα Μέσα θα πρέπει να προσαρμόσουν τον τρόπο λειτουργίας τους στην τεχνολογική πραγματικότητα του σήμερα αντί να αγνοούν τις προκλήσεις. Είναι καθήκον τους να αναπτύξουν τις καλύτερες μορφές δημοσιογραφίας με την υπάρχουσα τεχνολογία. Αυτό περιλαμβάνει νέες μεθόδους και νέες δημοσιογραφικές παραγωγές.


2. Το διαδίκτυο είναι μια αυτοκρατορία μέσων ενημέρωσης τσέπης

Αναστατώνει την τάξη των υφιστάμενων μέσων ενημέρωσης υπερβαίνοντας τα παλιά σύνορά τους και τα ολιγοπώλιά τους. Η δημοσίευση και η διάδοση του περιεχομένου των μέσων δε σχετίζεται πλέον με μεγάλες επενδύσεις. Αυτό που απομένει να εξεταστεί είναι η ποιότητα της δημοσιογραφίας, με την οποία η δημοσιογραφία ξεχωρίζει από μία απλή δημοσίευση.


3. Το Διαδίκτυο είναι η κοινωνία μας. Η κοινωνία μας είναι το διαδίκτυο

Για τους περισσότερους ανθρώπους του Δυτικού κόσμου οι διάφορες πλατφόρμες, οι ιστοσελίδες μέσων ενημέρωσης και τα κοινωνικά δίκτυα όπως η Wikipedia και το YouTube είναι μέρος της καθημερινότητάς τους. Εάν οι επιχειρήσεις των μέσων ενημέρωσης θέλουν να συνεχίσουν να υπάρχουν θα πρέπει να κατανοήσουν την πραγματικότητα των σημερινών χρηστών και να υιοθετήσουν τις μεθόδους επικοινωνίας τους. Αυτό περιλαμβάνει τις βασικές διαδικασίες της επικοινωνίας, όπως το να ακούς και να απαντάς που κοινώς ονομάζεται διάλογος.


4. Η ελευθερία του Διαδικτύου είναι απαραβίαστη


Η ανοιχτή αρχιτεκτονική του ιντερνετ είναι ο βασικός νόμος μιας κοινωνίας της τεχνολογίας της πληροφορίας και της επικοινωνίας, που επικοινωνεί ψηφιακά και κατά συνέπεια μέσω της δημοσιογραφίας. Αυτό δεν μπορεί να αλλάξει στο όνομα της προστασίας οικονομικών συμφερόντων ή ειδικών πολιτικών που συχνά κρύβονται πίσω από ένα υποτιθέμενο δημόσιο συμφέρον. Με όποιον τρόπο και αν γίνεται το να μπλοκάρεις την πρόσβαση στο διαδίκτυο απειλεί την ελεύθερη ροή πληροφοριών και υπονομεύει το βασικό μας δικαίωμα σε αυτοπροσδιοριζόμενες πληροφορίες.


5. Το Διαδίκτυο είναι η νίκη της πληροφορίας

Μέχρι τώρα λόγω ανεπαρκούς τεχνολογίας, ιδρύματα όπως τα Μέσα, ερευνητικά κέντρα, κυβερνητικοί φορείς και άλλοι οργανισμοί συγκεντρώνονταν και οργάνωναν τη συλλογή πληροφοριών από τον κόσμο. Σήμερα κάθε πολίτης μπορεί να έχει τη δική του πηγή ενημέρωσης, ενώ οι μηχανές αναζήτησης δίνουν πρόσβαση σε πληροφορίες άγνωστου όγκου. Κάθε άτομο μπορεί να γνωρίζει περισσότερα από ποτέ.


6. Το Διαδίκτυο αλλάζει και βελτιώνει τη δημοσιογραφία

Μέσω του Διαδικτύου η δημοσιογραφία μπορεί να παίξει τον κοινωνικο-εκπαιδευτικό ρόλο της με έναν νέο τρόπο. Αυτό περιλαμβάνει την παρουσίαση των πληροφοριών ως μια συνεχής διαδικασία σε συνεχή κίνηση-το τέλος του αμετάβλητου του έντυπου Τύπου είναι μια νίκη. Όσοι θέλουν να επιβιώσουν σε αυτόν τον νέο κόσμο των πληροφοριών, απαιτείται να αποκτήσουν έναν νέο ιδεαλισμό, νέες δημοσιογραφικές ιδέες και μια αίσθηση ευχαρίστησης για την αξιοποίηση αυτών των νέων δυνατοτήτων.


7. Το Δίκτυο έχει ανάγκη τη Δικτύωση


Οι σύνδεσμοι (links) είναι δικτύωση. Γνωριζόμαστε μεταξύ μας μέσω των συνδέσμων. Όσοι δεν συμμετέχουν σε αυτή τη διαδικασία αποκλείουν τον εαυτό τους από τον κοινωνικό διάλογο. Αυτό ισχύει και για τις ιστοσελίδες των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης.


8. Οι σύνδεσμοι συνδέουν, οι αναφορές διακοσμούν


Οι μηχανές αναζήτησης και οι συγκεντρωτές διευκολύνουν την ποιοτική δημοσιογραφία: αυξάνουν την πρόσβαση σε ένα συγκλονιστικά μεγάλο περιεχόμενο και αποτελούν μέρος της νέας δικτυωμένης δημόσιας σφαίρας. Οι αναφορές μέσω των συνδέσμων και των δεσμών, ιδιαίτερα εκείνων που δεν χρειάζονται συγκατάθεση ή πληρωμή του συγγραφέα πρέπει να προστατεύονται απόλυτα, διότι βάζουν στην πρώτη γραμμή τον πολιτισμό του κοινωνικού διαλόγου των διασυνδεδεμένων.


9. Το Διαδίκτυο είναι ο νέος τόπος για τον πολιτικό διάλογο

Η Δημοκρατία εξαρτάται από τη συμμετοχή και την ελευθερία της πληροφόρησης. Η μεταφορά της πολιτικής συζήτησης από τα παραδοσιακά μέσα στο διαδίκτυο και η προέκταση αυτής της συζήτησης προϋποθέτει την ενεργό συμμετοχή του κοινού και είναι ένα από τα νέα καθήκοντα των δημοσιογράφων.


10. Η νέα ελευθερία του Τύπου ονομάζεται ελευθερία της γνώμης

Το άρθρο 5 του γερμανικού Συντάγματος δεν προστατεύει τα δικαιώματα για τα επαγγέλματα ή τα οικονομικά μοντέλα που είναι τεχνικώς παραδοσιακά. Το Διαδίκτυο καταργεί τα τεχνολογικά εμπόδια μεταξύ ερασιτεχνών και επαγγελματιών. Ως εκ τούτου, το προνόμιο της ελευθερίας του Τύπου πρέπει να εφαρμόζεται σε όποιον μπορεί να συμβάλει στην εκπλήρωση των δημοσιογραφικών καθηκόντων. Σε όρους ποιότητας, δεν πρέπει να υπάρχει διαφορά μεταξύ της πληρωμένης ή μη δημοσιογραφίας, αλλά μάλλον μεταξύ καλής και κακής δημοσιογραφίας.


11. Το περισσότερο είναι περισσότερο. Δεν υπάρχει ποτέ πολύ πληροφόρηση

Προηγουμένως, οργανισμοί, όπως η Εκκλησία προτιμούσαν εξουσία και όχι τη μάζα, και προειδοποίησαν για την εμφάνιση κυμάτων μη επαληθευμένων στοιχείων όταν ο έντυπος Τύπος εφευρέθηκε. Αντιθέτως όμως, οι εγκυκλοπαιδιστές και οι δημοσιογράφοι βρίσκονταν απέναντί τους αποδεικνύοντας ότι οι περισσότερες πληροφορίες οδήγησαν σε μεγαλύτερη ελευθερία τόσο για το άτομο όσο και για την κοινωνία. Μέχρι σήμερα, το επιχείρημα αυτό είναι αδιαμφισβήτητο.


12. Η παράδοση δεν είναι οικονομικό μοντέλο

Μπορείτε να κερδίσετε χρήματα στο διαδίκτυο με δημοσιογραφικό περιεχόμενο, όπως αποδεικνύεται από πολλά παραδείγματα. Ο έντονος ανταγωνισμός στο Διαδίκτυο θα έπρεπε να κάνει τα επιχειρηματικά μοντέλα να προσαρμοστούν στη δομή του δικτύου. Κανείς δεν θα πρέπει να προσπαθήσει να ξεφύγει από αυτή την απαραίτητη προσαρμογή για τη θέσπιση εσωτερικών κανονισμών. Η Δημοσιογραφία χρειάζεται έναν ανοιχτό διαγωνισμό για τις καλύτερες επιλογές αναχρηματοδότησης στο Διαδίκτυο. Επιπλέον, χρειάζεται θάρρος για να επενδύσεις σε αυτό.


13. Τα πνευματικά δικαιώματα γίνονται καθήκον των πολιτών στο Διαδίκτυο

Ο νόμος των πνευματικών δικαιωμάτων αποτελεί τον πυλώνα της οργάνωσης των πληροφοριών στο Διαδίκτυο. Τα δικαιώματα του δημιουργού να αποφασίζει για το είδος και την έκταση της διάδοσης του περιεχομένου του επίσης ισχύουν στο δίκτυο. Ταυτόχρονα, δεν μπορούμε να καταχραστούμε το δικαίωμα της πνευματικής ιδιοκτησίας για να γίνει ένα προπύργιο για την προστασία παρωχημένων μηχανισμών εφοδιασμού και να εμποδιστούν τα νέα μοντέλα διανομής και παραχώρησης αδειών. Η ιδιοκτησία δημιουργεί υποχρεώσεις.


14. Το Διαδίκτυο έχει πολλά νομίσματα

Οι on-line δημοσιογραφικές υπηρεσίες χρηματοδοτούνται από διαφημιστικές προσφορές ανάλογα με το περιεχόμενο σε αντάλλαγμα για την προσοχή που δίνεις στις διαφημίσεις κατά το σερφάρισμα και την ανάγνωση. Ο διαθέσιμος χρόνος του αναγνώστη, του θεατή ή ακροατή έχει μια τιμή. Η σχέση αυτή υπήρξε ανέκαθεν μία από τις βασικές αρχές της χρηματοδότησης της δημοσιογραφίας. Άλλες μορφές αναχρηματοδότησης δημοσιογραφικώς δικαιολογημένες πρέπει να εφευρεθούν και να δοκιμαστούν.


15. Ό,τι βρίσκεται στο δίκτυο παραμένει στο δίκτυο

Το Διαδίκτυο ανεβάζει τη δημοσιογραφία σε ένα ποιοτικά νέο στάδιο. Τα on-line κείμενα, ήχοι και εικόνες είναι πιο εφήμερα. Παραμένουν προσβάσιμα και έτσι θα γίνουν ένα αρχείο της σύγχρονης ιστορίας. Ο δημοσιογράφος πρέπει να λαμβάνει υπόψη την ανάπτυξη των πληροφοριών, την ερμηνεία και τα λάθη, δηλαδή να βρει τα λάθη και να κάνει τη διόρθωσή τους άψογα.


16. Η ποιότητα παραμένει ζωτική

Το Διαδίκτυο απαξιώνει τα προϊόντα ομοιογενούς μάζας. Αποκτά πραγματικό ακροατήριο, που είναι αξιοσημείωτο, αξιόπιστο και διαφορετικό. Οι απαιτήσεις των χρηστών έχουν αυξηθεί. Το επίπεδο της Δημοσιογραφίας πρέπει να τους ικανοποιεί και να συνεχίσει πιστά στις αρχές που είχαν θεσπιστεί αρχικά...


17. Όλα για όλα

Το διαδίκτυο είναι μια υποδομή κοινωνικής ανταλλαγής ανώτερη από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης του εικοστού αιώνα: σε περίπτωση αμφιβολίας, η γενιά της "Wikipedia" είναι σε θέση να εκτιμά την αξιοπιστία της πηγής των πληροφοριών, να κάνει έρευνα, να επαληθεύει και να βελτιώνει και μιλάμε είτε για ένα άτομο είτε για μια ομάδα.

Οι δημοσιογράφοι αυτή τη διαδικασία την έχουν απορρίψει με περιφρόνηση και δεν σέβονται τα προσόντα αυτά και έτσι δεν λαμβάνονται σοβαρά υπόψη από τους χρήστες του Διαδικτύου.

Το Διαδίκτυο τους επιτρέπει να επικοινωνούν απευθείας με τους ανθρώπους που παλαιότερα ονομάζονταν αναγνώστες, ακροατές και τηλεθεατές και έτσι χτίζουν και πάνω στις δικές τους γνώσεις. Δεν έχουμε ανάγκη από δημοσιογράφους οι οποίοι γνωρίζουν ήδη τα πάντα, αλλά από εκείνους που επικοινωνούν, που αμφιβάλλουν και προκαλούν.

Δεν υπάρχουν σχόλια: